bandhas

Bandha – yogakroppens låse

Du har måske hørt ordet bandhas eller bandhaer til en yogatime? Og måske lidt om at det skal tilbageholde og udnytte energier i kroppen. I virkeligheden er det slet ikke så mystisk og faktisk har det udover spirituelle formål, også rent fysiske virkninger ved træning – så som stabilitet og smidighed.

Ashtanga yoga består udover de fysiske øvelser af en række ”usynlige” elementer og bandhaerne er en af disse elementer. Det kan oversættes med ”kropslås” og kan sammenlignes med ventiler i kroppens kredsløb. For eksempel når hjertet slår og sender blod ud igennem venerne, forhindre veneklapperne blodet i at løbe tilbage til hjertet. På samme måde, som klapperne understøtter blodets vej  igennem venerne, pumper bandhaerne energierne igennem kroppen og forhindrer dem i at strømme ud af kroppen. Og så blev det alligevel en smule spirituelt, men man kan se på det, som en måde at udnytte den energi, der er opnået igennem træningen, optimalt – og altså ikke lade den forsvinde ud.

Bandhaerne er helt naturlige funktioner i kroppen. Når der er integritet og sammenhæng i kroppen i de fysiske stillinger i yoga, opstår bandhaerne spontant og som en naturlig sideeffekt. Der er tre forskellige bandhaer (og en fjerde, der binder de tre sammen).

 

Mula Bandha
Mula Bandha kaldes rodlåsen på grund af placeringen i bunden af det centrale nervesystem – nærmere betegnet, befinder låsen sig i mellemkødet. Den nemmeste måde at forklare og forstå denne lås er, med beskrivelsen af en simpel situation: Du skal aftræde på naturens vegne, men der er ikke et toilet i miles afstand (dem der har brugt sommerferien på festival, kender sandsynligvis situationen lidt for godt). For at holde dig, sammentrækker du de muskler der skal til for at aktivere Mula bandha. Simpelt og effektfuld – både på festival og til yoga træning.

Hvorfor dog: udover at berolige sindet, øge koncentrationen og sende energi opad, er der den åbenlyse fordel, at det styrker musklerne i bækkenbunden. I øvrigt hjælper aktivering af Mula Bandha i de svære yogastilliner, som for eksempel løft og spring. Endnu en positiv bivirkning er at en veltrænet bækkenbund, modvirker urin inkontinens(utæthed).

 

Uddiyana Bandha
Uddiyana Bandha løfter mavemusklerne op mod lungerne og kaldes derfor ”upwards flying”. Låsen befinder sig lige under navlen. Aktivering af Uddiyana Bandha sker ved at tage en dyb indånding og trække den nederste del af maven ind og op, og at løfte membranen (den kuppelformede muskel under lungerne). For at finde frem til denne lås kan man lave følgende øvelse:

  • Træk vejret ind gennem næsen samtidig med at du fører armene opad ved siden af ørene.
  • Udånd gennem en åben mund samtid med at du folder forover og placerer hænderne lige over knæene.
  • Vent et øjeblik med at ånde ind og mærk, hvordan mavemusklerne presse tilbage og lidt opad. Det kan føles lidt, som om alle de indre organer suges opad.
  • For at komme ud af øvelsen ånder du ind igennem næsen og kommer igen op med armene op imod løftet.

Under yogatræningen bruger man dog ikke en helt så voldsom aktivering af Uddiyana Bandha. Ikke desto mindre er Uddiyana Bandha den vigtigste teknik for at aktivere mavemusklerne og beskytte lænden og støtte ryggen.

Hvorfor dog: Som nævnt beskytter man lænd og ryg ved aktivering af Uddiyana Bandha, hvilket også bidrager til en god kropsholdning. Derudover skabes der mere plads i brystkassen, hvilket er godt for åndedrættet og ligeledes er det godt for kredsløbet. I øvrigt forbedrer det balancen (prøv selv at teste det i en balancestilling).

 

Jalandhara Bandha
Den tredje og øverstplaceret lås er hagelåsen, Jalandhara Bandha. Denne lås bliver ikke brugt helt lige så meget som de to øvrige låse. I enkelte stillinger, som for eksempel skulderstand, er det helt centralt at være opmærksom på Jaladhara – og aktivering sker ret sikkert helt automatisk. Men i højere grad er det en lås, der aktiveres ved vejrtrækningsøvelser. For at aktivere låsen trækker man hagen frem og ned imod kravbenet.

 

Når alle tre låse er aktiveret hedder det Maha Bandha.

 

På introholdene i Yogalounge underviser vi i bandhas filosofi og teknik, og på vores øvrige ashtanga yoga hold minder vi af og til yogierne på de forskellige bandhaer, for at sikre et optimalt udbytte af træningen.

Har du brug for mere forklaring kan du se videoen med Kino McGregor der speeder igennem en tre minutters præcis forklaring og instruering, eller du kan dykke ned i følgende kilder:

 

David Swenson, Ashtanga Yoga – The Practice Maunal (1999)

Swami Buddhananda, Moola Bandha: The Master Key (1998)

Mindbodygreen, Bandhas for Beginners: Intro to Yoga’s Interior Locks (2011)

 

Namesté,

Line
/Blogger og yogalærer