chokomedi

Chokolademeditation

Hvis du tænker over det, hvor tit er du så egentlig tilstede i nuet? For de fleste af os, bevæger tankevirksomheden sig oftest i fortid eller fremtid. Man tænker tilbage på gode og dårlige oplevelser og gentager dem igen og igen. Eller man planlægger og tænker frem til det, der (måske) skal ske. Små, som store begivenheder – det evige aftensmadsdilemma, hvordan fødselsdagen skal holdes, hvornår skal vi på ferie igen.

Meditation kan hjælpe dig, til at være mere til stede i nuet og i det du oplever.

Forskning viser, at meditation kan give en lang række positive effekter, som større rummelighed, styrket koncentration, færre stressrelaterede symptomer, mere mental ro og en oplevelse af større frihed.

Simon Krohn, Nærmer noget

Meditation er dog ikke altid lige nemt og er man ikke trænet i det, kan det være virkelig svært at holde fokus. Tankerne flyer og ryggen krummer. Hverken tanker eller krop er vandt til at give slip og give sig hen.

Men øvelse gør mester og man kan starte med at finde frem til den meditationsform man bedst kan lide, eller den, hvor man har nemmest ved at bevare fokus.

Der er rigtig mange måder at meditere på – yoga er fx en meditation i bevægelse, når det lykkedes at forbinde kroppens bevægelser med vejrtrækningen. Det samme gælder for en god løbetur. De fleste forbinder måske meditation med at sidde stille med sig selv, eller ligge i savasana. Specielt i de siddende og liggende meditationer, kan koncentrationen være svær at vedligeholde. Derfor er opgaven i første omgang, at acceptere de tanker der dukker op, anerkend, at de er der og forsøg dernæst at slippe dem. Hvis man tager sig tid og øver sig, kan et minuts meditation med tiden blive til mange flere minutter. Bare husk at have tålmodighed med dig selv.

Men mens vi venter, kan vi da lige så godt gøre lidt sjov ud af det, og kombinere det med noget, der i forvejen er en dejlig oplevelse – nemlig at spise chokolade. Chokolade frigiver endorfiner i hjernen, der helt automatisk gør os glad og opløftede. Men prøv at dykke ned i oplevelsen og gør en meditation ud af det. Det er (og smager) fantastisk.

 

HOW TO

  • Sid i en behagelig stilling (fx skrædderstilling) med ret ryg og sænket blik.
  • Slap helt af og lyt lidt til lydene i rummet.
  • Begynd så at vende opmærksomheden indad og lig mærke til din vejrtrækning.
  • Tag nu fat i chokoladen og kig undersøgende på det. lige mærke til teksturen, føl overfladen, lig mærke til farve, fornem vægten.
  • Lig mærke til din krops reaktion og om der opstår en lyst til at smage på chokoladen.
  • Hold nu chokoladen op til øret og lyt til chokoladen mens du knækker det over i to stykker.
  • Før nu chokoladen op til næsen og lig mærke til, hvordan chokoladen dufter. Luk øjnene og nyd duften.
  • Lig mærke til, hvordan du måske får endnu mere lyst til at spise chokoladen.
  • Før nu chokoladen ned til munden og tag først en lille bid af chokoladen.
  • Lig mærke til, hvordan det smager, og hvordan det føles på tungen.
  • Kom nu resten af chokoladen i munden UDEN at tygge det – prøv bare at lade det smelte på tungen af sig selv.
  • Lad tungen udforske teksturen og smagen.
  • Når der ikke er mere chokolade i munden kan du begynde at ligge mærke til, hvordan sanserne nu har det.
  • Prøv at ligge mærke til om der er forskel på, hvordan du har du nu i forhold til før du spiste chokoladen.
  • Begynd igen at ligge mærke til din vejrtrækning.
  • Bring lige så stille og roligt opmærksomheden tilbage til rummet og lig igen mærke til lydene omkring dig.
  • Åben øjnene når du er klar til det.

 

Chokolademeditation kan måske virke lidt provokerende på tålmodigheden – men den har kun godt af, at blive prikket lidt til. For nogen kan det endda være en smule grænseoverskridende at spise chokolade på denne måde, men som med yoga og med livet, handler det om at afprøve grænse for at udvikle sig selv. Så jeg håber du får dig en smagsfuld og skøn oplevelse.

Vi har i Yogalounge testet meditationen på et af vores Ashtanga yoga introhold, og det fungerede perfekt til lige at kick-starte den mentale stemning :-)

 

Line
/Blogger og yogainstruktør